Sproščeno petje je cilj vsakega za kvalitetno petje ogretega posameznika. Zgolj sproščeno pevsko telo lahko podaja popolno lepoto notranjega sporočila, kar pevec izraža v čudovitem, izdelanem, razbremenjenem, odprtem in svežem človeškem glasu. Zato so pred vsakim začetkom petja sprostitvene vaje za obvladovanje telesa nujni in sestavni del priprave na delo. Ramena, pljuča, vrat in čeljust so povsem razbremenjeni, medtem ko trebušni del na stabilnih nogah aktivno in polno deluje.
Prispodoba
Naše telo za petje si lahko predstavljamo kot celostno atmosfero, aktivnost v predelu trebuha pa kot raketoplan na izstrelišču. Čaka ga težko delo premagovanja gravitacije, dokler se dokončno ne osvobodi meje Zemljine težnosti in ne zaplava v orbiti. Sproščeno petje zahteva podobno telesno predstavo. Gre za delo od prepone do tal in hkrati za moment sproščenega petja nad ramenskim obročem. Da pa lahko mišice in tkiva ustrezno sprostimo, jih moramo najprej raztegniti.
Raztezanje celotnega pevskega telesa
Stojimo vzravnani in na prstih, medtem ko v vertikali izmenično raztegujmo levo in desno roko, kot bi pobirali sadeže z visokega drevesa. Med izvajanjem se lahko sprehajamo po prostoru.
Po nekaj ponovitvah stopimo v rahli razkorak, sklenimo dlani nad glavo in jih iztegnimo v navpični smeri. Med izdihom se nagnimo v levo, vdih izvajajmo zravnani. Ob naslednjem izdihu se nagnimo na drugo stran in pevski vdih ponovno izravnajmo.
Za obe pevski vaji velja, da raztezamo celotno telo, zlasti prsni koš ob straneh, hkrati pa ustvarjamo tudi občutek podaljševanja hrbtenice.
Raztezanje vratu
Stojmo izravnani, dlani s prepletenimi prsti položimo na tilnik, nato pa glavo v rahlem priklonu potisnimo naprej, z brado se ob tem dotaknimo prsi. V nastalem položaju se z gibanjem glave v obe smeri s čeljustjo rahlo božajmo po prsih. Po vsaki ponovitvi vrnimo glavo v naravno držo in se ob mirnem izdihu ustrezno sprostimo.
Počasi in sproščeno odprimo usta ter nagnimo glavo v smeri proti hrbtu. Vajo večkrat ponovimo, glavo vedno vrnimo v naravno držo in se sprostimo.
Raztezanje obraza (pevski izraz)
Mežikajmo z izmeničnim zapiranjem levega ter desnega očesa. Tako raztegujemo obrazne mišice.
Nekajkrat intenzivno zazehajmo.
Raztezanje ramenskega obroča
Stojmo Izravnani in ramena s spuščenimi rokami zategnimo nazaj, tako da ohranimo raven hrbet, lopatice pa čimbolj približajmo. Tako raztegnemo pevski aparat v predelu prsi. Za tem s križanjem rok ramena potisnimo še naprej in s tem raztegnimo še hrbet.
Raztezanje hrbtenice
Stojmo vzravnano in v rahlem razkoraku. Z izravnanim hrbtom se nagnimo naprej proti tlom, vso telesno težo pa prenesimo v razprte dlani. Z izmeničnim križanjem iztegnjenih rok nihajmo pred telesom kot giljotina nad obsojencem. S to vajo raztegnemo hrbtni del pevskega aparata, sprostimo ramenski obroč in povečamo pretok krvi v možgane, s čemer okrepimo tudi koncentracijo…
Pevska vaja – uvod v delo
Ob začetku vsake pevske vaje je priporočljivo izpeljati kratek razgovor, v katerem pevcem ponudimo priložnost, da z besedo ali gesto izrazijo kaj posebnega. Dejanje služi za optimizacijo vzdušja, saj se težave »težkega« tedna v nadaljnjem postopku dela odražajo manj intenzivno.
Sproščanje celotnega pevskega telesa
Stojimo v rahlem razkoraku, dlani so v pasu. V tem položaju izvajamo kroženje v bokih (osredotočimo se na sproščeno medenico).
S sklenjeno pestjo rahlo udarjamo po mehkih tkivih in mišicah celotnega telesa. Začnimo s trepljanjem po trebuhu, preko reber potujmo do ramen, od tam pa po notranjem delu roke do dlani. Vračajmo se po zunanji strani do vratu, nato vajo ponovimo še z drugo roko. Nadaljujmo s trepljanjem po nogah, zaključimo pa na hrbtu, z udarci zunanje strani dlani od lopatic do križnega dela hrbtenice. Za vajo rezervirajmo dovolj časa, saj je ob resnem izvajanju le te telo več kot hvaležno. Brez prekinitve preidimo na sledečo vadbo.
Rahlo poskakovanje z občutkom težkega in mlahavega telesa (v kombinaciji z otresanjem dlani) nas bo zagotovo še dodatno sprostilo. Vaja služi kot osnovni interventni prijem v trenutkih, ko zmanjka časa za konkretno sproščanje.
Piran singing weekend / Vocal workshop with Robert FegušVocal workshop with tradition… http://www.petje.pro/piran-singing-weekend.html
Objavil/a Vocal Technique with Robert Feguš dne Četrtek, 02. avgust 2018
Vokalne delavnice po Sloveniji…
Sproščeno petje zahteva mehkobo v predelu glave in vratu
Ko telo temeljito raztegnemo in sprostimo, je pravi trenutek, da se posvetimo mehčanju glave, vratu, ramen in čeljusti.
Predstavljamo si, da je glava cvet na zelo tankem steblu, ki se v vetru skorajda breztežno pozibava v vseh smereh. Namen te vaje ni raztezanje, ampak doseganje stanja, kjer občutek nadzorovanega in trdega vratu povsem izgine.
Sledi kroženje ramen nazaj, ki naj ga spremlja globoko in sproščeno dihanje. Ramena naj sproščeno krožijo v vedno večjih krogih. S tem bomo telo povsem odprli, kar je za sproščeno petje bistvenega pomena.
Sproščanje čeljusti
Spodnjo čeljust kar se da prosto spustimo do meje, kjer pritiska v obraznem sklepu pod ušesi še ne zaznamo. Brada nam ne sme zdrsniti naprej ali nazaj. Za boljši občutek si lahko pomagamo s polaganjem dlani na sklep, kjer se stikata spodnja in zgornja čeljust. Ko odpiramo čeljust, pazimo, da se sklep pod ušesom ne izboči v obraz. Vaja zahteva vztrajno ponavljanje, saj pevski aparat najraje otrdi ravno v predelu brade. Brada za pravilno, sproščeno petje nima aktivne vloge, pravzaprav v smislu mehkobe stremimo k njeni pasivnosti. Ustrezno oblikovanje vokalov in konzonantov dosegajmo z zadostno količino usmerjenega zraka, stiskanje zob in pretiravanje v izražanju obrazne mimike pa raje prepustimo drugim umetniškim smerem.
Sproščanje glave, vratu in čeljusti zaključimo v hkratnem izvajanju vseh treh sprostitvenih momentov, ki jih podkrepimo z enakomernim in sproščenim dihanjem. Ob tem lahko stopimo še na prste ter se na njih rahlo pozibavamo, kar nam bo še dodatno sprostilo celotno telo.
Ste se vprašali o stopnji lastnega pevskega predznanja ali vas zanima širši zapis o ogrevanju pevskega aparata, pravilnem pevskem dihanju, artikulaciji vokalov in konzonantov, primerni drži in izrazu, o petju v večglasju, fraziranju, glasovnem obsegu (petje visokih in nizkih tonov) ali o pripravi pesmi od A do Ž… O pevski problematiki sem še precej besed zapisal v priročniku Osnove vokalne tehnike.
Vabljeni v facebook skupino, kjer med več kot 3000 pevci, zborovodji in pevskimi učitelji poteka aktualna polemika o številnih pevskih zagatah in rešitvah. Pridružite se na naslovu: Petje (vokalna tehnika).
Ste v zapisu, ki opisuje sproščeno petje našli kakšen koristni nasvet tudi zase?
Robert Feguš
www.petje.pro